vrijdag 3 februari 2012

Neuzekes-ijs !

Neen.
Niet deze neuzekes.
Die had ik al lang opgesnoept.
Nieuwe neuzekes.
Echte lekkere neuzekes.
Bijna zonde om te verwerken in iets,
bijna.
Niet helemaal,
want neuzekes-ijs... dat KON niet slecht zijn.
Dacht ik zo.
Dus als dessert op kerstmis, wilde ik neuzekes-ijs maken.
Recept voor 4 personen:
0.5l melk
1 vanillestok
100cl room
125g suiker
4 eidooiers
175g cuberdons (neuzekes dus)
Laat de vanillestok, de melk en de room koken.
Klop de suiker en de eierdooiers stevig op (koud!).
Voeg dan het kokende melkmengsel toe en laat zachtjes indikken op een matig vuur.
Laat het niet koken !
Laat dit mengsel afkoelen en verwijder de vanillestok.
Snij de cuberdons in stukjes en doe ze samen met de stroop bij het mengsel.
Doe alles in de ijsmachine en laat draaien tot gewenste dikte.

Vanillestokje had ik eventjes doormidden gesneden...
de melk en de room samen.
Mijn allerliefste woodie'ke die het werk weer deed.
(sorry, ik kan het niet laten...)


Nu denk je misschien...
WAAR kijk ik nu naar.
Awel...
naar mijn snijmatje.
En de smurrie die er achterblijft als je neuzekes gesneden hebt.
Dan heb ik het nog niet over mijn vingers.
Niet dat DAT een probleem was...

Smurrie op mijn snijmatje,
maar ook smurrie in het potje.

Dit is alles bij elkaar... ready om af te koelen.


Ik heb het een 35 minuutjes laten draaien in de ijsmachine.
Toen was het perfect.

Klein detail: het paste niet in één keer in onze ijsmachine... goed om te weten misschien.
Ook een tip misschien,
ik klotste mijn gesneden neuzekes er zo bij in,
Bumblebee-vriendje zei dan weer dat ik het moest smelten in het custard-mengsel.

Ik was koppig en deed dat toch niet.
Bij portie nr 2 deed ik dat dan toch maar wel
koppig ja...dom nog net niet ;-)
Dat was duidelijk toch iets makkelijker.
En raar genoeg smaakt die tweede portie ijs veel harder naar...euh...neuzeke.
En hierzo zou normaal een foto moeten staan van mijn neuzekes ijs...
Maar...
euh...
Zie jij een foto?
Ikke niet ;-)

Volgens mij was het rapper op dan dat ik er een foto van kon trekken.

Dus die hebben jullie nog te goed,
bij een volgende neuzekes-ijs-maken-ronde !

(haja... ik heb 150 volgers !! Dus er komt héél binnekort weer een give-away aan !!)

10 opmerkingen:

  1. Ik heb al je how-to doornomen! En amai ik heb er honger van gekregen van al die receptjes lezen!! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het zijn er ondertussen heel wat. Voor elke dag iets nieuws, eten maar ;-)

      Verwijderen
  2. Heb echt even moeten googlen had nog nooit van neuzekes gehoord, maar ja het blijkt ook typisch belgisch te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superlekker... een zacht 'pelleke' langs de buitenkant en heeeeerlijk smeuïg en siroopachtig in de binnenkant.
      Ik heb ze het liefste als de buitenkant al iéts versuikerd is... dan heb je wat meer 'beet'.
      KEI lekker !

      Verwijderen
  3. Wow! Wat krijg ik plots goesting in neuzekes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eten tot je er mottig van bent... en van de rest neuzekes-ijs maken ;-)

      Verwijderen
  4. zoou het ook lukken met die "neuzekesvulling" dat ze tegenwoordig in van die knijpflesjes verkopen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, je gaat wat moeten experimenteren met de hoeveelheid dan. Een eetlepel of 2-3 lijkt me wel voldoende om het goed te laten afsmaken, zonder dat de consistentie van het ijs te lopend is.

      Veel succes !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...