vrijdag 7 september 2012

Royal Icing Recept

 
Icing.
 
Nog niet zo lang geleden kreeg ik er de bibbers van.
Alles wat ik durfde maken met glazuur of icing mislukte namelijk.
Oftewel: werd een slierterig, uitgelopen, vies boeltje.
 
Maar ik moést en zou leren hoe ik met dat spul moest werken.
 
Dus ik pluisde al mijn bakboeken uit.
Surfte de grootste google-golven op.
En af.
En uiteindelijk vond ik wat ik zocht.
 
Het receptje:
 
- 10 gram eiwitpoeder
- ongeveer 55-60ml water
- 400 gram bloemsuiker
 
Dit geeft je de 20-seconden-consistentie.
 
Goed voor alles,
wil dat zeggen.
 
Ik ben geen madame van lijntjes
en dan opvullen met lepeltjes met een vloeibare icing.
 
Want dan loopt de troep namelijk uit.
En heb je one-big-verzopen-koekje.
 
En een gefrustreerde Bumblebee.
 
Dus ik dacht.
We proberen het zo.
 
Eiwitpoeder.
Kan je kopen in meeste taartenwinkels,
ook online.
 
 
Bloemsuiker.
Kan je overal kopen.
 
 
Water erbij.
En mixen maar!

 
Lang genoeg mixen dat je icing mooi gaat glanzen.

 
Kleurtje toevoegen.

 
En hup in zo van die schattige en makkelijke potjes.
Met een tuitje.
Van de casa.
 
Want spuitzakjes.
Da's nog zo'n geknoei.
Ja mannekes, ik ben niet zo handig.

 
Voila.
Je icing bewaar je in of uit de koelkast.
In een gesloten potje.
Voor minstens een maand.
En de mijne staat er al 2 maand ondertussen er daar is nog niks aan.
Gewoon even doorroeren en je kan weer beginnen.
 
Ido-meaal*
Toch?
 
Begin er al maar aan
want er komen leuke tutorials aan voor koekjes te decoreren !
 
*Bumblebee-vriendje zijn woord voor: ideaal, helemaal perfect, komt goed uit, makkelijk,...

9 opmerkingen:

  1. AH dat is een goed receptje zie, want hier ook altijd een grote knoeiboel als we iets met "glazuur" willen versieren. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. da's om helemaal onnozel van te worden he. Dat loopt dan van je perfecte taart of koekje en veel smakelijk s daar dan niet meer aan. Dit is een getest en goedgekeurde versie, dus proberen maar!

      Verwijderen
  2. Ik wil daar ook zo graag mee leren werken, maar zat elke keer tegen dat recept aan te hikken.. nu moet ik dus gaan kijken voor de ingredienten.. wat is bloemsuiker ook al weer??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik geloof dat jullie het 'poedersuiker' noemen. Banketbakkersuiker is ook een naam. Je zwiert het over brusselse wafels en pannekoeken voor dat sneeuwwitte laagje ;-)

      Verwijderen
  3. MOET ik zeker onthouden, dochterlief kreeg juist een bakboek in haar schoentje van de sint, dus deze tip is geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke tip; ik zag onlangs van die spuit-busjes in den Action!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In plaats van eiwitpoeder hoeveel eiwitten zou je dan nodig hebben?
    Ik zoek de perfecte royal icing nog steeds.

    Ik doe er trouwens altijd wel een beetje citroensap door, om het te zoete er altijd af te krijgen ;-)

    Liefs Priscilla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees in recepten dat je voor 250g poedersuiker (bloemsuiker) één eiwitje nodig hebt. Maar ik maakte het zelf alleen maar met poeder, omdat je het niet kan bewaren, en ook de koekjes niet zo lang, als je het vers eiwit maakt.

    Dus ik raad toch aan om het met eiwitpoeder te maken als je het niet direct gaat opsnoepen :-)

    Je kan het met citroensap mengen, als je dat liever hebt :-) kan perfect.
    Ik ben daar persoonlijk niet zo zot van, maar ik proef wel heel snel overal citroen in dus da's gewoon mijn rare goesting denk ik.

    Veel bakplezier!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...