dinsdag 23 oktober 2012

Mollige madeleintjes

Ik maakte mooie, mollige & malse madeleintjes.
 
Steeds voor ik iets maak,
snuffel ik het internet af.
Maar daar niet alle receptje die je op het www kan vinden zo betrouwbaar zijn,
hou ik het meestal bij mijn kookboeken of eerdere wél gelukte experimenten.
 
Ik vond hierzo een recept van een wél betrouwbare kokende kuif.
En een zeer betrouwbaar recept dan ook
dacht ik zo.
Ik ben wel fan van meneer kuif.
Geestig, ongedwongen en lekker gul met boter en zout.
 
Dus ik ging aan de slag !
 
Nodig?
- 150g bloem
- 150g boter
- 100g suiker
- 20g vanillesuiker
- 3 eieren
- 2 eetlepels honing
- 1 koffielepel bakpoeder
- 1 citroen
- 1vanillestokje
- 1 snufje zout (een gewoon snufje volstaat ook)
 
Ik ben lui vandaag en ga gewoon even overtypen.
Voor nog wat extra details,
kan je altijd even gluren op zijn site.
(staat ook een filmpje op !!)
 
Weeg alles zorgvuldig af.
Laat boter smelten op zacht vuur,
meng de suiker, de vanillesuiker en het snufje zout.
Klop dit rustig op, terwijl je de eieren één voor één toevoegt.
Klop het beslag luchtig tot het bleek geworden is.
Voeg er de gesmolten boter bij, en de honing.
Snij de vanillestok overlangs en schraap er de zaadjes uit.
Meng ze bij het beslag.
Zeef de bloem en het bakpoeder erbij,
meng alles goed.
Rasp er de citroenzeste bij,
gebruik niet te veel en enkel het geel van de citroen.
Schep of giet het zachte deeg in een spuitzak.
Laat het deeg een half uur rusten in de koelkast
(niet langer, dan gaat het beslag hard worden)
Verwarm de oven voor op 200-210°C.
Vul de madeleine vormpjes met het beslag
en bak ze 15 minuten in de oven.
Controleer of ze gebakken zijn door te prikken met een prikker,
geen deeg aan stokje = klaar !
.
Alles schoon in pottekes
ready om bij elkaar geklotst te worden,
op de juiste moment.
 
 
Het zout en de suikertjes.

 
De eitjes erbij en roeren maar.

 
Tot het er nog maar bleekjes uitziet.
 
 
Dan mag de boter er voorzichtig bij,
op lager tempo liefst,
of je kan het plafond gaan kuisen.

 
Tijd voor wat zoetigheid.
Honing er in laten glippen.

 
En goed mengen.
Of laten mengen.

 
Schraap de zaadjes uit een vanille stokje.
(en kieper dat stokje nu in een apart doosje,
samen met gewone kristalsuiker, voor eigengemaakte vanillesuiker. Tip van meneer kuif himself!)

 
Mengen-mengen-mengen maar.

 
De bloem mag er nu ook bij.

 
Dit was mijn citroenzeste,
en ik vond het al redelijk doorproeven...

 
En dan krijg je dit !

 
In een spuitzakje,
hup de koelkast in voor een half uurtje.

 
Mijn madeleinevormpjes
lagen al vol ongeduld te wiebelen op mijn bakplaatje.

 
Ik had ze een beetje ingevet,
en dan mochten ze een schoon vullingske krijgen.

 
Ik dacht zo: we gaan ze lekker vol doen,
dat mag wel wat hebben.

 
Vol vertrouwen zwierde ik ze de oven in.

 
*ting!*
Na een 20 minuutjes (mijn oven he...)
zag dat er goed uit !

 
Tot ik die plaat omdraaide...
oepsie.
Ze hadden een zuignapje gekregen !
 
 
Ik leer dus bij uit mijn fouten.
Dit was mijn volgende bakplaat:

 
Nadeel...
nu moest ik mijn achterste madeleintjes wel heel erg dicht tegen de achterkant aan duwen...
En dat gaf een bruinig effect ;-)

 
Zoiets dus...
heel lekker...
maar een beetje te gekleurd.
 
 
Deze waren perfect !

 
Nu heeft mijn keuken al dikwijls gewalmt van de lekkerste geuren,
maar dit is toch wel echt top.
 
We hebben met twee onze tong verbrand aan een -dit gaat zo verkeerd overkomen- hete madelein,
maar we konden het niet laten en hadden er -buiten een schrale tong nadien- geen spijt van !
 
Hierzo.
Mooie, mollige madeleintjes.
Schooooon toch?
 
 
Lékker !
 
En,
eens je doorhebt hoe vol en hoeveel steun je vormpje moet hebben,
helemaal niet moeilijk of lastig om te maken.
 
Wanneer je een bakvorm-plaat hebt ipv losse vormpjes,
heb je alvast dit probleem niet.
 
Maar mijn schattedezekes deden het ook fantastisch hoor.
Blij dat ze waren,
uit de stoffige kringloop,
lekker spelen in het beslag !
 

9 opmerkingen:

  1. Geweldig weer!
    Je prachtige madeleinekes maar ook je tekst.
    Je stukjes lees ik met n dikke glimlach en in gedachten ruik ik de heerlijke geur van je baksels!
    Heerlijk.....
    Dank je wel en fijne dag!
    Liefs,
    Corien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de lieve complimenten, als ik een glimlach op je snoet kan toveren nog voor het middag is... is mijn dag ook geslaagd ;-)

      Verwijderen
    2. Bij mij een schaterlach...hoe je dat beschrijft, de tongen verbrand! :)
      ( De beschrijving dan he, niet de verbranding...)

      Verwijderen
  2. heerlijke baksels met een prachtige naam , dat bevalt mij wel mollige Marjoleintjes oh nee Madeleintjes hihi
    en wat je al niet kunt redden bij de kringloop !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ze zijn echt mollig he, zo met een dik buikje... of is het een dikke poep? ;-)

      Inderdaad, kleine schatjes kan je daar vinden !

      Verwijderen
  3. Hmm... ik ben ook van van de mollige madeleintjes én van de kuif! Ze zien er heerlijk uit, en - wat een geluk! - dat je die vormpjes hebt kunnen redden, stel je voor seg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze sprongen zo in mijn armen, die lieverdjes, dus wat doe je dan... meenemen he ;-)

      Verwijderen
  4. Volgende keer een laagje rijst op je bakplaat en daar blijven ze dan stabiel in staan. Rijst is uiteraard vaker zo of als steunvulling te gebruiken, maar naderhand niet meer om te eten. Ik ga dit recept ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hehehe lekker die schattedezekes! kheb er helemaal goesting in gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...