zondag 11 november 2012

Koekjes-ijs

Ik hou van ijs.
Eigelijk zijn we lichtelijk verslaafd aan ijs.
Lees: héél erg.
Gelukkig krijg ik telkens weer kiekenbubbels* na mijn ijsje
en koude rillingen ook.
 
Fijn voor mij,
want dat zet een natuurlijke stop op die verslaving.
Anders zou dat een gans jaar door een gesnoep zijn.
 
Maar bon.
Ik wijk af.
Big time.
 
Ik hou van ijs.
Dat zei ik al.
Maar ik hou héél erg van ijs met koekjesdeeg in.
Zoals die befaamde Cookie Dough.
Duur als dat spul is
besloot ik om dat eens een keertje zelf te proberen.
 
Dus ik schuimde het www af
en vond iemand die er net hetzelfde over dacht.
 
changeerde er hier en daar een tikkel aan
en hup ik was vertrokken.
 
Natuurlijk moest ik voor koekjes ijs ook nog wel eerst ijs hebben.
Mijn 'ijslekkernijen'-boek mocht nog eens van stal.
(een schatje van het boekenfestijn trouwens!)
 
Recept 'klassiek vanille ijs' voor 4 personen
 
1 vanillestokje
3dl halfvolle melk
4 eidooiers
75g fijne kristalsuiker
1 theelepel maizena
3dl slagroom
 
Snij het vanillestokje met een scherp mes in de lengte open,
giet de melk in een pan, voeg het vanillestokje toe en breng de melk aan de kook.
Haal de pan van het vuur als de melk kookt en laat 15 min trekken.
Haal het vanillestokje uit de melk en schraap boven de melk het vanillemerg er uit.
(bewaar het vanillestokje om zelf vanillesuiker te maken!)
Breng de melk weer aan de kook.
Klop de eidooiers, suiker en maizena in een kom dik en schuimig.
Schenk er langzaam en al kloppend de hete melk bij.
Doe het mengsel weer in de pan en breng het op laag vuur al roerend aan de kook.
Schenk de custard weer in de kom als hij dik en glad is, laat hem afkoelen en zet daarna in de koelkast.
 
Als je ijs maakt met de hand:
Klop de slagroom lobbig en schep hem door de custard, doe het mengsel in een diepvriesbak.
Zet het 6 uur in de vriezer, tot het geschept kan worden en klop het tussendoor twee keer met een vork, mixer of in een keukenmachine.
 
Als je ijs maakt met de ijsmachine:
Roer de slagroom door de custard en laat het mengsel in de machine draaien tot het ijs is.
(bij mij duurt dat een kwartiertje ongeveer, maar blijf erbij !)
 
Schep het ijs in schaaltjes, coupes of hoorntjes, of eet het rechtstreeks uit de diepvriesbak.
(en geloof het of niet, dat laatste staat éffectief in het boek, dat komt niet van mezelf ;-) maar ik vind dat een strak plan !)
 
Dit waren al mijn ingrediënten.
 
 
Ik luisterde niet en kieperde er zo al direct de vanille in,
toen las ik nog eens en zwierde ik dan toch ook maar het opengesneden stokje er terug bij.
 
 
Van de ene pot in de andere,
daar worden je potten zo vies van !


Maar uiteindelijk,
na wat over-ent-weer-gegiet,
ziet dat er ongeveer zo uit.

 
Zwier dat, als het afgekoeld is, in de ijskast.
En dan kan je aan je koekjesdeeg beginnen.
 
Recept Cookie Dough:
 
125g bloem
snuf zout
50g roomboter
100g van je zelfgemaakte vanillesuiker
(of 80 gewone en 1 zakje vanillesuiker)
2 eetlepels melk
een flinke handvol gehakte chocolade callets
 
Je zwiert alle droge ingrediënten samen:
 
 
Daar doe je de natte bij
(melk en boter dus)

 
En dat laat je draaien tot je deeg samenpakt.
Dan kunnen daar, op gevoel, je chocoladestukjes bij.

 
En dan rol je daar bolletjes van.
 
Ik had mijn deeg even laten afkoelen in de koelkast,
dat rolt makkelijker.
 
Ik koos voor kleine bolletjes,
maar nu ook weer niet te klein.

 
Ik haalde mijn ijsmachinetje boven,
zwierde er de custard al in.
 
 
Snelsnel laten draaien,
en dan kieperde ik er stuk voor stuk de bolletjes bij.
 
Met een klein hartje, want ik wist niet of dat wel ging lukken.

 
Maar kijk...
dat lukte !

 
En na een kwartiertje ongeveer klotste ik dat njammie goedje in een -zeer toepasselijk- oude ijsdoos.

 
Een dagje later als dessert:
 
Het zijn geen schone bolletjes...
want zo lang konden we niet wachten om het te laten rusten,
maar lékker !!


Eentje om zeeeeker nog eens te maken !
Al dan niet met kiekenbubbels,
die hebben we er toch wel graag voor over.
 
En het beslag dat ik overhad...?
Daar deed ik iets anders mee !
(hier en daar verdween er ook wel een stukje, op wonderbaarlijke wijze... maar uiteindelijk had ik toch nog voldoende voor een ander projectje)
 
*kiekenbubbels: kippenvel
*gepikkedieft: gepikt, ofteuh beter: netjes geleend ;-)
 
 
Oja:
het is stoffenspektakel-beurs vandaag, in Kortrijk !
Als je heeeeel rap bent dan laat ik misschien nog iets over voor jullie ;-)



3 opmerkingen:

  1. Ooh, dat is een goed idee, want 't is inderdaad duur! Bedankt voor de goeie uitleg! Net zoals jij al ideetjes hebt voor kerst, kan ik dankzij jou ook snode plannetjes smeden (een ijsmachientje onder de kerstboom zou niet misstaan, toch?).

    Veel plezier in Kortrijk vandaag, je gaat ongetwijfeld met supeleuke stofjes thuiskomen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan !

      Hihi, succes met je snode plannetjes, dat lijkt me een geweldig cadeautje ;-)

      Ik ben inderdaad thuisgekomen met superleuke stofjes !!

      Verwijderen
  2. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.............

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...