maandag 10 december 2012

Pink in de kerstboom: how to !

Zelf kerstballen maken vond ik wel een geweldig idee.

Ik heb wel meer van die momenten dat ik mijn ideeën geweldig vind,
tot het zover is en ik mezelf er feitelijk gewoon om vervloek.

Zo ook dit idee.

Ik vond mijn inspiratie op Pinterest.

(i looooove Pinterest!!)

Maar ik wilde het op zijn BumbleBee's doen.
Roze dus.

Het resultaat hebben jullie al gezien.
Dat gaf een roze kerstboom.
Nu kreeg ik enkele keren de vraag via e-mail hoe ik daar aan begonnen was.
Dus ik dacht: we maken er een kleine how-to over.

Wat heb je nodig?

- isemo ballen
- kopspeldjes
- een bot mes
- een scherp mes (zo'n cutter-ding)
- een schaar
- lint om je bal op te hangen
- rond satijnlint (of iets anders...) om af te werken


En stof natuurlijk.
Ik knipte mijn stof al in... euh... hoe noemt deze vorm?
Blaadjes? ;-)
Je ziet wel wat ik bedoel.


Bekijk je isemo bal eens goed, vogel uit hoeveel partjes je wil,
hoeveel kleuren je wil...
En hoe groot die partjes moeten zijn.

Dan snij je met je scherpe mes (voorzichtig !!) nogal vrij diep in je isemo bal.
 

Je neemt een stukje voorgeknipte stof,
en je duwt met je botte mes dit in de gleufjes van de isemo.
Zorg dat je je hoekjes mooi afwerkt door ze er goed in te duwen.


Ik wilde maar twee kleurtjes, dus ik deed om en om met de lichtste stof.
Dat zag er dan ongeveer zo uit.

Alle stukjes die er buiten steken,
knip je dan gewoon af met je stofschaar.



Ook je boven en onderkant werk je netjes bij,
té netjes moet je nog niet zijn...
doordat je je andere stofje ook nog moet gebruiken,
ga je wat duwen en trekken en wriemelen,
beter een beetje overschot dan dat je alles te miniem knipt en nadien zit te knoeien.
 

Je doet hetzelfde met de andere kleur stof.

Oke oke... dit ziet er uit als een rommeltje,
maar dat komt in orde ;-)

Et voila.
Eens je ook van je donkere stof de restjes hebt afgeknipt en bijgewerkt.
Dus je alles nog eens goed aan met je botte mes.


Dan neem je je ronde satijnkoord.
En een kopspeldje.
Zet je lint of koord stevig vast...


En trek (dat mag goed stevig vastzitten allemaal) verder naar de andere kant van je bol.


Tot je terug aan de andere kant bent,
terug vastzetten met een kopspeldje.
En dan kan je in één moeite door het volgende partje afwerken.


Omdat je steeds langs één kant van je bol alle kopspeldjes steekt,
krijg je dit.
Probeer alles met één stuk koord of lint te doen, dan zit je niet met losse eindjes die je nadien moet gaan wegwerken.


Aan de andere kant van je bol,
heb je dan dit:
Steek je lint vast met één of twee kopspeldjes, zodat ze niet kunnen verschuiven.
En meer moet dat niet zijn.

Knip je andere lint op de juiste lengte.
Ik wilde er een strikje in, dus dan moet je lint langer zijn.
Je kan ook gewoon een lusje maken.

Zet je lint goed vast met kopspeldjes.

En je kerstbal is klaar !


Je kan wat spelen met de kleuren,
of de afmetingen van je bollen.
Of het aantal kleurwisselingen,
de grootte van de partjes...


Helemaal niet moeilijk,
en nog snel klaar ook !

Veel plezier ermee !!
 
pssst?
Dit is ideaal om restjes stof op te gebruiken !

13 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan! Ik heb het een keer met servetten gedaan, dat werkt ook heel goed!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Scheuren servetten niet snel? Anders ook wel een goed idee ! :-) dankje voor de tip !

      Verwijderen
    2. Ik heb een piepschuim hartje met serverten 'gemozaiekt'. Bij mij scheurde het niet. Ik had allemaal vakjes gesneden en daar de servetten in gedaan. Zoals jij met het stof hebt gedaan!

      Verwijderen
    3. Lijkt me heel mooi :) dankjewel voor de uitleg :)

      Verwijderen
  2. Wat heb je dat leuk gedaan!!! Super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe meer ik lees, hoe meer ik besef dat er te veel te doen is in een te korte tijd. Maar blijf vooral ideeën posten :). Ga ooit wel eens tijd vinden om dit ook te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja, dat gevoel ken ik. Als het een troost is... mijn kerstdecoratie-plannen van dit jaar, zijn ook volledig in het water gevallen... de voorbereiding is er, nu de rest nog ;-)

      Verwijderen
  4. Dit heb ik jaren geleden ook gedaan met piepschuim hartjes en andere vormen.
    Nog steeds een super leuk resultaat!
    Dank voor je gezellige bericht, je brengt altijd een glimlach op mijn gezicht vanwege je gezellige blogposts.
    Liefs,
    Corien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft een fijn resultaat he :-) en eigelijk zonder al te veel moeite (eens je het door hebt, en als je een scherp mes bij de hand hebt, anders is het een gepros).

      Alstublief :-) en dankjewel voor het lieve compliment, je maakt gans mijn dag goed :D

      Verwijderen
  5. Hé leuk gedaan! Ziet er - ondanks dat je zegt van niet - toch een heel werkje uit. Maar niks origineler dan een boom vol zelfgemaakte dingen, toch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad :D buiten het feit dat in jaar 1 van je zelfgemaakte kerstboom... het allemaal nogal leegjes is ;-)
      Jaar 2 komt er meer vorm in, en wie weet wat jaar 3 zal brengen !

      Verwijderen
  6. Dat deden we 10 jaar geleden met schoonzus, zus en moeder samen met kerstkleur stoffen en mijn moeder heeft ze nog steeds, binnenkort maar eens een paar in de kleurstellingen van mijn huis maken

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...